7 steg till en bättre webbshop

Har du någon strategi för hur du ska bli en vinnare på marknaden online och locka kunderna till just din webbshop? Fyll upp lagret, beställ alla specialförpackningar och kicka igång säsongens försäljning redan idag. Det här inlägget kommer att handla en del om logistik, men även om faktorer som vi på Aspuddens inte kan hjälpa dig med.

1. Lär känna din målgrupp

Vilka produkter är bäst att marknadsföra och vilka kommer att sälja av bara farten? Hur ska ett erbjudande se ut för att din målgrupp ska nappa? Några vanliga exempel är fri frakt, en procentrabatt under begränsad tid eller att få något på köpet. Förmodligen är du väldigt duktig på din bransch och kan alla fackuttrycken, men vilka ord är det som kunderna använder när de söker efter dina produkter? Om dina kunder inte kan söka och finna din webbutik spelar inget annat någon roll.

2. Gör köpresan enkel och bekväm

Alla vill slippa stress, köer och krångel. Detta gäller speciellt de kunder som handlar online. Hur kan du göra det enkelt för dina besökare att hitta den information de behöver för att göra ett köp och (viktigast av allt) återkomma för att göra fler köp i framtiden? Tackar du för beställningar på ett bra sätt?

3. Profilering

Kommunicera hela tiden ditt varumärke och bygg en relation med kunderna. Jämför med hur de stora aktörerna blandar former och uttryck, men hela tiden lyfter fram sitt varumärke och de värderingar som kommer med varumärket. Hur vill du att kunderna ska associera kring ditt varumärke?

Det handlar också om att skapa en stämning utifrån situationen – hur omfamnar ditt varumärke skolstarten, julhandeln, sommarlov och andra aktuella händelser? Lyft fram produkter som passar i tiden och formulera budskap som rimmar med vad kunderna upplever i sin omgivning. Kan man lista ut vad det är för tid på året genom att besöka din webbutik?

Bilden du använder på startsidan, tejpen på förpackningarna, eventuella kampanjstämplar och färgade adresslappar kommunicerar ett budskap. Allt kommunicerar. Men kommunicerar det precis det du vill?

4. Aktiv merförsäljning

Använd din kundtjänst och alla andra personliga kontakter med dina kunderna som en möjlighet att sälja in mer. De flesta problem kunderna upplever kan åtgärdas genom att köpa något. Tipsa kunden om andra produkter i samma serie eller vad andra liknande kunder har handlat för produkter.

5. Det lilla extra

Genom att erbjuda presentinslagning, tips och trix eller smarta köpråd kan du locka kunderna att komma tillbaka fler gånger. Skaffa en blogg, använd sociala media eller bjud in kunderna till ditt nyhetsbrev för att dela med dig av värdefulla tips som rör dina produkter. Använd dessa kanaler för att påminna kunderna om din existens, men framförallt för att ge dem något som ingen konkurrent kan erbjuda. Kanske kan du marknadsföra generösa ånger- och bytesvillkor?

6. Distribution

Du kan fånga upp kunder som är ute i sista minuten genom att erbjuda snabba leveranser. Då slår du direkt undan fötterna på alla konkurrenter som inte kan leverera i tid och kan dessutom ofta få kunden att skjuta till mer i fraktkostnad för en snabb leverans. Skylta upp dina leveranstider tydligt i webbshoppen – kanske med en klocka som varje dag räknar ner till sista beställningstiden?

7. Utvärdera, utvärdera och utvärdera

Hur har dina tidigare kampanjer landat? Har du några ”dolda” produkter som du kan lyfta fram? Kan du få kunderna att köpa tillbehör och kringprodukter till de varor de köpt tidigare? Kan du ändra några sökord eller öka trafiken på annat sätt? Självkritik är det enda sättet att utvecklas och komma framåt.