Kreativ efterbearbetning (del 2)

I första delen gick vi igenom de vanligaste metoderna för att skapa affischer, flyers, foldrar, broschyrer och kataloger. Vi fick en översiktlig bild av hur en falsmaskin, klammerhäft och limbindare fungerar och vad man kan tänka på för att ens trycksaker ska sticka ut lite i mängden.

Här i del två ska vi titta på några mindre vanliga metoder och efterbearbetningar – och lite förslag på hur du kan använda dem på ett kreativt sätt. Men även om många delar av efterbehandlingen idag sker med avancerade bokbinderimaskiner innehåller många moment fortfarande en hel del manuellt arbete – vilket kan driva upp priset på din trycksak.

En bra grundregel är att lägga krutet på att ta fram bra original (se här och här) och sedan lägga till någon enstaka kreativ efterbehandling för att ge din trycksak ett unikt uttryck. Det ger ett stilrent och effektfullt resultat.

Stansa

Det här är ett finare ord för att skära ut en form som inte går att göra med den raka kniven som sitter i en skärmaskin. Stansen kan göra nästan vilka former som helst och det är (nästan) bara fantasin som sätter gränserna. Du kan med andra ord skapa ett visitkort som är runt, format som ett moln eller nästan vad som helst. Ett brevpapper med en stansad figur som sticker ut från den rektangulära formen drar definitivt till sig blickar. Vad kan du berätta om ditt företag med hjälp av former istället för text och färg?

Vågar vi föreslå ett vykort i form av en giraff, en mapp med ficka för visitkort eller en katalog med utfällbar flik på omslaget? Kanske en katalog där framsidan har ett hål utstansat och sidan under skapar ett samband tillsammans med det som är kvar av omslaget? Kanske har ett monster bitit av ena hörnet på din trycksak?

Prägla

Ett mönster i själva pappret, antingen förhöjt eller nedsänkt, kallas för prägling. Ett tjockt papper med en vacker prägling kan ge ett påkostat och lyxigt intryck. Känseln skapar skarpare minnen än synen och genom att kombinera tryck med prägling kan du skapa häftiga effekter som kunden kommer att komma ihåg länge. Låt din logga ta form genom att prägla in den på visitkortet – vi lovar att dina kunder kommer att reagera med förtjusning och förvåning!

Biga

Om din trycksak ska vikas på ett speciellt ställe, av kunden efter leverans, så kan vi göra en vikmarkering – en så kallad bigning. Det är en pressad linje där du vill att ett veck ska vara. Pappersfibrerna är då ”förberedda” på att vika sig precis där bigningen är gjord och pappret får ett rakt och prydligt veck utan att spricka i vecket. Detta är extra viktigt vid tjockare papperskvaliteter.

Ett bra exempel med bigning är svarstalonger, som ska vikas ihop och skickas tillbaka med svarspost. Adventskalendrar har i regel en bigning där luckorna ska öppnas. Och apropå adventskalendrar…

Perforera

Om din trycksak ska rivas isär på något speciellt sätt kan en perforering vara lösningen. En perforering innebär att man försvagar pappret genom att fräsa bort pappersfibrer längs en linje. Det är vanligt på bland annat adventskalendrar, svarstalonger och förpackningar, där pappret ska rivas i perforeringen för att på något vis öppna ett hål eller en lucka. Perforeringen skapar alltså en funktionell försvagning i pappret.

Andra användningsområden är biljetter, kvittenser eller kuponger som ska rivas av från ett block. Du skulle alltså kunna ta fram ett block med visitkort, där du river av den delen som kunden ska ha och har kvar en liten bit som du kan anteckna på – exempelvis vem som fick visitkortet av dig, datum och sammanhang. Det underlättar den dagen du vill återkoppla.

Relief

Genom att applicera ett pulver, som sväller och smälter samman med tryckfärgen vid uppvärmning, kan man skapa en upphöjning i hela eller delar av trycket. Det ger en yta som sticker upp ur pappret, ungefär som blindskrift eller prägling, och ger ett speciellt uttryck. Relief på exempelvis en del av ditt visitkort kan skapa en wow-upplevelse.

Foliera

Om du vill att en del av din trycksak ska blänka eller skimra så kan foliering vara en lösning. Precis som på bilar eller andra reklamprodukter pressar man ett lager folie, av valfri färg, form och form, mot trycksaken. Foliering kan också användas för att få ungefär samma effekt som prägling, laminering eller relieftryck – men passar bäst för en avgränsad yta, exempelvis en stor rubrik på framsidan eller en logotyp på ett visitkort.

Varför inte sätta en rubriktext i guldfärgad folie för att skapa en exklusiv känsla av lyx och kvalitet? Det finns till och med hologramfolie, så att din trycksak kan få en 3D-effekt på omslaget.

Laminera

Genom att lägga på en heltäckande foliering och klistra ihop arket med värme eller tryck och lim skapas en hållbar och stryktålig produkt, som klarar av ett hårt slitage och tuffa miljöer. Lamineringen förstärker din trycksak och gör den mer robust, vilket passar bra till exempelvis manualer i industrimiljö, menyer i en restaurang eller instruktionsblad i utomhusmiljö.

Utöver funktion så kan laminering också användas av estetiska skäl, för att helt enkelt skapa en skön känsla. Du kan välja mellan flera olika sorters laminering, som ger olika nivåer av matt, glansigt eller mjukt intryck.

Hål och runda hörn

Inom framförallt industrin är det vanligt med kataloger eller lösbladssystem som är förborrade för att passa i pärmar eller mappar. Tänk dig en gigantisk hålslag som kör fyra hål genom en hel bunt kataloger. Ett annat alternativ är att sätta ett hål i övre vänstra hörnet, för att kunden ska kunna hänga upp din trycksak i ett snöre eller på en krok. Mest kreativa med hål och skärningar av olika slag är barnbokstillverkare.

Runda hörn skapar ett mjukare intryck och kan också vara praktiskt i vissa miljöer.

Spiralbinda / wire-o

Fördelen med att ha exempelvis en receptsamling, almanacka eller en instruktionsbok ryggbunden med wire är att den ligger helt plant mot underlaget oavsett vilken sida man slår upp. En annan fördel är att det går att dra loss sidor som blivit inaktuella eller nedkluddade (tänk klassiskt kollegieblock).

Spiralbindning i kombination med att behandla sidorna så att de blir mer stryktåliga ger en slutprodukt som passar perfekt som instruktionsbok eller manual. Detta används framförallt i de riktigt tuffa förhållandena som råder inom exempelvis bygg-, industri- eller transportsektorn. Men varför begränsa sig dit? Träningslokaler, badhus, livsmedelsbranschen och många fler har nytta av stryktåliga manualer.

Den typiska industrikänslan hos spiralbundna trycksaker kan skapa en spännande kontrast när den används i ett helt annat sammanhang. Varför inte efterbehandla en rosafärgad diktsamling med wire-o och laminerade sidor?

Nu har vi gått igenom flera olika sätt att efterbearbeta dina trycksaker och förhoppningsvis sått ett frö eller två i dina tankar. Om du undrar något är du välkommen att höra av dig. Vem vet, kanske blir din fråga till ett nytt inlägg här i bloggen?

Gilla Aspuddens på Facebook och Instagram.