Kunden är viktigast

Print Time var ett litet och serviceinriktat tryckeri, som man vände sig till med krångliga trycksaker eller när det var rejält bråttom. Många kunder hade återkommande produktioner, exempelvis kampanjer som trycktes en gång per månad. Det gjorde att trycksakerna hela tiden kunde utvecklas och bli bättre.

”Jag började på Print Time 1994 och köpte företaget tio år senare. Under hela tiden jag jobbade där var vi ett flertal personer, förutom sista tiden när jag drog ner det till en anställd utöver mig själv,” berättar Lars af Sillén.

När jag frågar efter någon rolig historia eller pinsam blunder under alla dessa år så skruvar han lite besvärat på sig, men snart kommer det både kuriosa och lustigheter. En gång på 90-talet råkade en anställd trycka Solnas logotyp i brunt – vilket givetvis inte blev så snyggt. Misstaget upptäcktes inte heller förrän hela upplagan gått igenom. Det var bara att ta fram nya plåtar, rulla fram en ny pall med papper och börja om med foldern igen.

”Pappa drev Kopietryck på tidigt 70-tal, så jag är nästan född i branschen. Han startade senare upp Tabergs boktryckeri i Stockholm. Själv började jag arbeta på tryckeri som tolvåring, så jag har samlat på mig en del idéer, kunskaper och kontakter.”

Det Lars tar med sig till oss på Aspuddens är, utöver sin enorma erfarenhet och branschvana, sitt varma sätt att möta kunderna och en stor portion humor. Han säger aldrig nej och hittar alltid en väg framåt. Kunden ska alltid känna sig trygg och väl omhändertagen.

”När jag tog över Print Time var jag ute mer bland kunderna, men de senaste åren har jag varit mer låst på kontoret. Att få börja arbeta på Aspuddens och träffa kunder igen känns jättekul. Jag har redan bokat in flera kundbesök!”