Tredjepartslogistik

Avsändaren och mottagaren är de två vanligaste parterna vid en transport, men vid tredjepartslogistik (ofta förkortat 3pl eller 3-PL) träder ännu en part in i operationen. Det kan vara så enkelt som att en vara som transporteras till en mottagare behöver mellanlagras innan ankomst, men det normala är att en partner inom tredjepartslogistik tar ett större ansvar för lagerhållning, plock och pack, leveransfunktioner och övrig logistik under en längre period.

Tredjepartslogistik innebär i regel alltså ett ganska nära samarbete, där partnern inom tredjepartslogistik ofta dockar in sitt it-system med kundens system för exempelvis lagerhantering och ekonomi. Du som kund kan göra stora vinster genom att lägga ut en dyr och ineffektiv logistikhantering på entreprenad hos ett företag som är specialiserade på kostnadseffektiva lösningar.

”Tredjepartslogistik […] innebär att en tredje part, utöver säljare och kund, övertar vissa eller alla logistiska funktioner, till exempel att ett företag låter ett annat företag sköta leveransen av varorna, så kallad outsourcing av verksamheten. Vanliga tjänster som kan utföras inom tredjepartslogistik förutom transporter är exempelvis lagerhantering. Att lägga ut sin lagerhållning eller leveransfunktion och liknande logistiktjänster på entreprenad till en extern part kan vara ett sätt för företag att spara pengar och fokusera på kärnverksamheten.”

– Wikipedia

Vi vill skapa långsiktiga och personliga affärsrelationer med våra kunder. Vi vill utveckla dina affärsmöjligheter och effektivisera ditt företags logistik på alla sätt som går – så att du kan fokusera på marknadsföring och att göra bättre affärer. På så sätt leder våra samarbeten till tillväxt och utveckling för alla parter.

Dina kunder gynnas när du blir en mer kostnadseffektiv leverantör och kvaliteten på leveranserna ökar genom vår professionella logistikhantering. Vi kan hantera allt från inleveranser, orderhantering och lager till plock & pack, fraktsedlar, distribution och eventuella returer. Du kan fokusera på er kärnverksamhet och dina kunder.

Det bästa vi vet är att bolla idéer kring hur vi kan utveckla din affärsidé och lösa problem innan de ens uppstår. Med hjälp av våra inköpskanaler i framförallt Baltikum och Asien kan vi komplettera dina logistiklösningar med exempelvis skräddarsydda trycksaker, profilprodukter eller specialförpackningar.

”Mekonomen, en av våra lagringskunder, hörde av sig och undrade om vi kunde göra en backspegelhängare med påminnelse om att efterdra hjulbultarna. En vecka efter att de godkände vårt förslag ligger nu materialet klart – i god tid inför däckbytarsäsongen.”
Marcus Hammenstad

Det finns inte längre någon anledning att ha ett varulager i vardagsrummet – vi har stor erfarenhet att hjälpa dig som är ny med firma och behöver hjälp med att hantera varorna i din webbutik. Vi kan exempelvis koppla ihop din webbshop med vårt lagersystem, så att varorna packas och skickas direkt när din kund gjort en beställning. Det enda du behöver göra är att marknadsföra webbshopen och räkna alla pengar som tickar in på kontot. Om du vill så kan vi även hantera eventuella returer och reklamationer.

”Jag har ganska långa relationer med mina kunder och jag får ofta vara med och utveckla nya produkter. En del hittar på jättekonstiga saker och det är roligt att möta upp det.”
Madeleine Enestam