Julmiraklet i Gottröra

Det finns en berättelse som återkommer oftare och fascinerar mer än andra när Kent Creutzer träffar kunder och leverantörer – den om flygplanskraschen i Gottröra 1991. Han var då 20 år, satt vid fönsterplatsen på rad 15 över högra vingen i SAS Flight 751 och var på väg till Nice för några sköna semesterdagar. Du känner säkert redan till den övergripande historien…

SAS-planet Dana Viking lyfter från Arlanda 8:48 med destination Warszawa via Köpenhamn, med 122 passagerare och sju besättningsmän ombord. När planet bara varit i luften någon minut lossnar isbeläggningar från vingarna och sugs in i motorerna. Båda jetmotorerna havererar inom loppet av några sekunder och planet börjar sjunka. Efter ett par minuters tyst glidflygning genom de tjocka molnen sätter piloterna ner planet på ett öppet fält i skogen. Högra vingen slits av i kraschen och planet bryts i tre delar, men alla 129 personer ombord överlever mirakulöst.

”Planet gick av precis bakom oss och jag och min stolsgranne hoppade ner där, men det är ganska högt. Säkert tre eller fyra meter. Vi hjälpte folk ned, fast… planet var fulltankat med flygfotogen och oftast börjar det brinna efter en krasch. Egentligen borde man bara ha sprungit.” berättar Kent sakligt.

Med undantag för fyra personer kunde alla ta sig ut ur planet för egen maskin och de flesta helt oskadda eller med lindriga skador. I Kents fall har läkarna konstaterat att han lider av en permanent skada i ryggen. Sönderslitna muskler vid höger skuldra gör att han inte kan ta i med ryggen eller lyfta tungt utan att få sota för det med migränliknande huvudvärk efteråt.

Historien om julmiraklet i Gottröra har kablats ut i media under 25 år och fortsätter att fascinera.

”Från börjande valde jag att inte ställa upp i media alls. Vi passagerare hade CNN, BBC, SVT och alla de stora efter oss. Det fanns ett enormt stort nyhetsvärde. Ett par år senare stämde jag SAS på 1,4 miljoner och blev lite omskriven för det. Reportage i Aftonbladet, Expressen och DN, med inslag i TV4 och andra kanaler. Senast nu runt 26-27 december hälsade Aktuellt på här och gjorde en intervju om kraschen. Inslaget gick som andranyhet, direkt efter nyheten att George Michael hade dött.”

Hur kommer det sig att du så ofta är med i nyhetsflödet om Gottröra-kraschen?

”Jag var bland en de personer som det kablades ut många bilder på, sen blev jag uppmärksammad igen när jag stämde SAS. Min advokat lämnade in en stämning efter två år och tre månader, men preskriptionstiden är två år enligt Warszawakommissionens lagar om flygplan. Men enligt skadeståndslagen gäller tio år.

SAS valde att ta det vidare och avgörandet kom först i Högsta domstolen flera år senare. Då hade jag bytt advokat och även stämt min första advokat. SAS vann den utdragna processen och sedan gjorde vi upp i godo med min första advokat.” förklarar Kent och visar upp klipp han sparat från tidningarna.

Han berättar att han först blev arg och besviken på SAS för att de inte ens täckte direkta kostnader, som exempelvis läkarbesök, även om han förstår att de inte ville betala ut ett skadestånd till alla 122 passagerare. Men nu menar han att saken är utagerad sedan länge och att han åter igen flyger med SAS.

”Livet går vidare – det enda man kan konstatera är att man aldrig kommer att glömma det här. Det skrivs i media om gottröraolyckan säkert 50 gånger om året. Bara i år har jag varit med fyra gånger i TV, allra minst med bild. Vi tillåts aldrig glömma den här kraschen.”

Vi kommer inte heller att glömma kraschen i Gottröra, eftersom vi har anledning att återkomma till Kents flygresor snart igen. Då kommer du att få läsa om vad han gjorde för att flyga igen och hur det gick när Kent och hustrun Frida åkte på ballongfärd.